
MEI Insight No. 95 
29 April 2013 

Middle East Insights 
Middle East Institute, National University of Singapore 

         
Bassem Youssef and the  

Politics of Laughter in Egypt 
 

by Marie Duboc 
 
The debates sparked by the arrest warrant issued for Egyptian television 
personality Bassem Youssef have come to symbolize for many people the 
fate of a “democratic transition” trapped in the growing polarization between 
Islamists and liberal secular voices. Youssef is the host of Egypt’s popular 
satirical show al-Bernameg (The Program). On March 31 he was questioned 
for five hours by the general prosecutor for defaming the president of Egypt 
and Islam.  
 
The divide between Islamism and secularism was how the case was presented 
by U.S. and European media and by the critics of Youssef in Egypt. Yet this 
dichotomy, which is widely used to describe the thwarted revolution in Egypt 
as well as in Tunisia, does not reflect the broader tensions that have recently 
animated Egyptian politics and society, nor does it reflect the fact that the 
roots of Egyptians’ discontent lie in the failure of political actors to address 
the demands for social justice and dignity that were at the heart of the 2011 
uprising.  
 
By resorting to political satire, a genre that was absent from Egyptian 
television before 2011, Youssef’s corrosive, humorous style has captured in a 
refreshing way the frustrations and aspirations of many Egyptians.1 It has also 
stretched the boundaries of “respectable” public discourse by mocking public 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1 On Youssef’s satirical style see Yves Gonzales Quijano, “Bassem Youssef, Mon Qatar chéri et 
l’utopie arabe,” Culture et Politiques Arabes, 8 April 2013, http://cpa.hypotheses.org/4287; 
Mark Allen Peterson, “News Parody and Social Media: The Rise of Egypt’s Fifth Estate,” Paper 
given at the panel “All the News? Reporting and Media 2.0” at the International Studies 
Association meetings in San Diego, California, 2 April 2012, 
http://connectedincairo.files.wordpress.com/2012/04/news-parody-and-social-media.pdf. 

 



MEI Insight No. 95 
29 April 2013 

figures rather than just criticizing their policies, including figures from the 
government and the opposition as well as other power holders. Youssef relies 
on an impertinent and witty style seen by his opponents as justifying their 
attempts to silence him.  
 
A heart surgeon who volunteered to treat the demonstrators wounded during 
the mass protests that led to the February 2011 ouster of Hosni Mubarak, 
Youssef started his program in March 2011. With the help of a team of 
volunteers he began recording episodes in his Cairo flat and broadcasting 
them on YouTube. Inspired by Jon Stewart’s The Daily Show, Youssef’s B+ 
program consisted of him commenting on edited footage of Egyptian 
television programs. He first lampooned the regime’s propaganda that had 
tried to delegitimize the revolutionaries in January and February. The 
absurdity of the propaganda, which reached its climax during the 18 days of 
the uprising, involved state television alleging that Iranians, Israelis, and 
Hamas had suddenly come together against Egypt’s national interests. 
Regime pundits also blamed the “chaos” on deprived youth with low morals 
who allegedly had sex in Tahrir Square under the auspices of the then illegal 
Muslim Brotherhood.  
 
As the protests gained momentum, the regime resorted to the media as a last 
resort to undermine its opponents. On January 27, the government shut down 
the Internet, not to prevent people from organizing protests—the Internet was 
certainly not the main channel for mobilization—but rather to give the regime 
a monopoly over information tools. Only when the balance of power began to 
tilt against Mubarak did the state media join the ranks of the revolutionaries 
to acclaim the “will of the people.”2 
 
This strategy of misinformation has been the target of Youssef’s program 
since its inception. He not only mocked last-minute “revolutionaries,” but, 
more importantly, pinpointed a legacy of longstanding biased media practices 
and complacent political discourses that have continued in the post-Mubarak 
era. B+ received half a million views on YouTube during the first two weeks. 
Youssef then received an offer from privately-owned ONTV to host al-
Bernameg during Ramadan 2011 and for the following season. Al-Bernameg 
then moved to the CBC channel for the second season, in November 2012.3  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
2 Enrique Klaus, “Les journalistes face aux révolutions: Histoire de la presse égyptienne,” La Vie 
Des Idées, 21 October 2011, http://www.laviedesidees.fr/Les-journalistes-face-aux.html#nb3. 
3 B+ and al-Bernameg are available online: http://www.youtube.com/user/bassemyoussefshow; 
http://www.youtube.com/user/albernameg?feature=watch. 



MEI Insight No. 95 
29 April 2013 

The success and significance of the weekly program lie not so much in 
Youssef’s criticism of politics, which is not something new in Egypt. Indeed, 
the last decade of Mubarak’s rule was characterized by an increase in private 
newspapers and media outlets that became a critical voice against the 
regime’s policies. Rather, his satire dissects and challenges the mechanisms 
through which power is exercised and legitimized, not solely by government 
officials and the Muslim Brotherhood, but also in the media and in public 
debates.  
 
As such, Youssef has extended the conventions of “respectable” public 
discourse by lampooning not only politicians such as Constitution Party 
leader Mohammed ElBaradei, members of the Salafi al-Nour Party, and 
President Mohamed Morsi, but clerics, celebrities, and the media. The 
conflict that opposed Youssef and one of his CBC colleagues in November 
2012 shows how much discomfort he creates by breaking the norms of 
deference toward people holding positions of power, regardless of their 
political affiliations. The first episode of al-Bernameg on CBC parodied the 
owner of the channel, Mohamed al-Amin, as well as CBC talk show 
presenters, and mocked the channel’s connection with remnants of the 
Mubarak regime.  
 
In response, Emad al-Din Adeeb, one of the presenters lampooned by 
Youssef, filed a lawsuit against Youssef for libel and defamation and 
vehemently denounced his impudent satire of CBC and of its owner.4 Adeeb, 
a veteran journalist and media producer whose career in state-controlled 
media closely aligned him with the Mubarak regime, invoked the red lines 
that political satire should not cross, namely that lampooning journalists and 
the head of a channel is rude and improper because their prestige or economic 
influence grant them “respectability” and immunity from satire. This stance is 
reminiscent of the constraints that prevailed under Mubarak; despite enjoying 
some space to voice criticism against the regime, journalists had to conform 
to a sacred rule that proscribed direct attacks against the president or his 
family. Whether the source of authority comes from political, economic, or 
media power, it is clearly difficult to push the limits of the dominant 
conventions that have shaped public discourses. Following the conflict 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
 
4 Al-Arabiya, “Jokes Gone Wrong: Egypt Satire Show Sparks Media Clash,” 26 November 2012,  
http://english.alarabiya.net/en/News/2012/11/26/Jokes-gone-wrong-Egypt-satire-show-sparks-
media-clash.html. 
 



MEI Insight No. 95 
29 April 2013 

between Youssef and Adeeb, CBC did not broadcast the second episode of 
al-Bernameg, though the show was resumed in December.  
 
In January 2013, Youssef faced a new lawsuit. This time the offended victim 
was not a pro-Mubarak media figure defending his reputation, but a lawyer 
alarmed by Youssef’s “corrupted morals” and his impudence toward Morsi. 
Since Morsi’s election last June, Youssef has regularly parodied him and 
criticized his power grab, especially since the November 2012 passing of a 
(later rescinded) decree granting the president wide-ranging legislative and 
judiciary prerogatives and since the December 2012 rushed adoption of a 
controversial constitution. For instance, Youssef portrayed Morsi as a 
superman with superpowers. Salafists and clerics are also a frequent target of 
Youssef’s sarcasm, and he mocks their use of religion for political purposes.  
 
The lawyer, Mahmoud Aboul Enein, filed the lawsuit demanding the 
withdrawal of CBC’s license and the ban of the show for allegedly insulting 
the president and Islam.5 Representatives of the Muslim Brothers and of the 
president’s office distanced themselves from the legal complaint, claiming 
that Enein acted independently and that Morsi was not involved in the case. 
After a warrant was issued against Youssef, the public prosecutor questioned 
him on March 31 and subsequently released him on US$2,200 bail. The court 
judged that Enein did not have an interest in the case because Morsi did not 
intend to file a complaint against Youssef.6 Although filed by an individual, 
the lawsuit is part of several legal complaints against the satirist to attempt to 
silence him on political grounds. These procedures, along with administrative 
pressures faced by CBC, raise serious concerns about censorship and freedom 
of expression that are reminiscent of Mubarak-era practices. Youssef’s case is 
not isolated, but is part of a series of legal complaints filed against journalists 
for allegedly spreading false information.7  
 
These developments also show that the red lines that prevailed under 
Mubarak continue to be an integral part of the complex relationship between 
media and politics, and that by going “too far” in his bold criticism of 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
5 Al-Arabiya, “No Sense of Humor? Egypt’s Jon Stewart ‘Wanted’ for Insulting President,” 30 
March 2013, http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2013/03/30/Renounced-Egyptian-
satirist-ordered-for-arrest-by-prosecutor.html. 
6 Aya Batrawy, “Lawsuit Against Comedian Bassem Youssef, ‘Egypt's Jon Stewart’ Dismissed 
By Court,” Huffington Post, 6 April 2013, http://www.huffingtonpost.com/2013/04/06/egypt-
drops-lawsuit-again_n_3029576.html#slide=more289774. 
7 Committee to Protect Journalists: http://www.cpj.org/mideast/egypt/. 
 



MEI Insight No. 95 
29 April 2013 

political and clerical actors, Youssef is breaking norms of propriety that even 
some of his viewers embrace. But it is attempts to legitimize censorship, and 
ultimately political power, along nationalist or religious lines that are the 
target of Youssef’s satirical project. To dismiss his critics, he recently 
asserted: “Under Mubarak, the regime told people you are against the nation; 
now they tell us you are against religion. Nobody is buying into that 
anymore.” It is not entirely clear whether he is right, but by showing the 
limits of this rhetoric and using it to make people laugh, Youssef will most 
likely continue to be at the epicenter of debates about the role of the media in 
Egyptian politics.  
 
Marie Duboc is Post-Doctoral Research Fellow at the Middle East 
Institute. Her research focuses on social movements and labor issues in the 
Middle East, particularly Egypt. She holds a Ph.D. in sociology from the 
School of Advanced Social Science Studies (EHESS, France) and an M.Sc. 
in comparative politics from the London School of Economics. During the 
academic year 2010-2011 she was an academic visitor at St. Edmund Hall, 
Oxford University (Besse Scholarship). Her recent publications include 
“Egyptian Leftist Intellectuals’ Activism from the Margins: Overcoming 
the Mobilization/Demobilization Dichotomy” in J. Beinin and F. Vairel 
(eds.), Social Movements, Mobilization and Contestation in the Middle 
East and North Africa, and “La contestation sociale en Egypte depuis 
2004: entre précarité et mobilisation locale,” published in Revue Tiers-
Monde. 
 


